کاهش درد پریود علت و درمان آن

عادت ماهیانه زمانی اتفاق می‌افتد که رحم یک‌بار در ماه تخلیه می‌شود. بافت پوششی از طریق ورودی کوچکی در گردن رحم عبور می‌کند و از کانال واژنی خارج می‌شود. برخی از دردها، گرفتگی و ناراحتی‌های دوران قاعدگی طبیعی است اما نه درد بیش‌ازحدی که موجب دوری از کار یا مدرسه شود.

قاعدگی دردناک نیز دیسمنوره نامیده می‌شود. دو نوع دیسمنوره وجود دارد: اولیه و ثانویه. دیسمنوره اولیه در زنانی اتفاق می‌افتد که قبل و در طول قاعدگی درد دارند. زنان که قبلاً دارای قاعدگی‌های طبیعی و بدون درد داشته‌اند و الان دچار درد قاعدگی شده‌اند ممکن است دیسمنوره ثانویه‌ای داشته باشند. اختلالاتی مانند اندومتریوز یا فیبروم رحم که رحم یا سایر اندام‌های لگنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌توانند باعث درد در زمان پریودی شوند.

درحالی‌که برخی از زنان ناراحتی کم یا خفیفی در طول قاعدگی تجربه می‌کنند، زنان دیگر از درد شدید رنج می‌برند. بعضی از زنان ممکن است همیشه عادت ماهیانه دردناکی را تجربه کنند و بعضی دیگر میگویند که هر دوره به‌شدت درد اضافه می‌شود. درد قاعدگی در نوجوانان و زنان در ۲۰ سالگی شایع است اما در زنان مسن‌تر نیز ممکن است رخ دهد.
اگر درد پریودی خیلی شدید است که زندگی روزمره را دچار تداخل می‌کند مثلاً شما را از رفتن به مدرسه یا محل کارتان متوقف می‌کند یا دچار گرفتگی می‌شوید که بیش از ۲ یا ۳ روز طول می‌کشد، می‌توانید با متخصص زنان و زایمان، دکتر سولماز محمدی مشورت کنید تا بیشتر درباره‌ی این مشکل بدانید و درمانش کنید.

علل

تقریباً هر ۲۸ روز یک‌بار، اگر هیچ اسپرمی برای تخمک‌گذاری وجود نداشته باشد، پوشش رحم از آن خارج می‌شود. مواد شبه هورمون مانند پروستاگلاندین ها منجر به این روند می‌شوند. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در طول قاعدگی در پوشش رحم شکل می‌گیرند. آن‌ها باعث انقباض عضلانی و گرفتگی عضلات می‌شوند که شبیه به درد زایمان است. آن‌ها همچنین می‌توانند باعث تهوع و اسهال شوند. انقباضات جریان خون را به لایه رحم و یا آندومتر مهار می‌کند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که در طول قاعدگی مقدار زیادی لکوتریژن وجود دارد. کسانی که احتمال بیشتری دارند درد قاعدگی را تجربه کنند عبارت‌اند از:

افراد زیر ۲۰ سال

شروع بلوغ در ۱۱ سال یا جوان‌تر
منوراژی یا خونریزی شدید در طول پریودی
افرادی که تاکنون زایمان نداشته‌اند.
چندین بیماری مرتبط باقاعدگی نیز وجود دارند و ممکن است موجب گرفتگی عضلات شوند که شامل موارد زیر هستند:

آندومتریوز: بافت‌های پوششی رحم در خارج از رحم ایجاد می‌شوند.
فیبروم های رحم: تومورهای غیر سرطانی و رشد در دیواره رحم.
آدنومیوز: بافت پوششی رحم که در دیواره عضلانی رحم رشد می‌کند.
بیماری التهاب لگنی: عفونت منتقل‌شده از طریق باکتری
تنگی مجرای گردنی: ورودی دهانه رحم کوچک است و جریان قاعدگی را محدود می‌کند.

علائم

گرفتگی عضلات قاعدگی معمولاً به درد ناخوشایند، سوزش، گرفتگی شکم و کمر، درست بالای استخوان لگن اشاره دارد.
سایر علائم عبارت‌اند از:

• درد پشت و پایین ران
  • تعریق
  • ضعف و سرگیجه
  • نفخ
  • سردرد
    اگر علائم دائماً شدیدتر می‌شوند یا بعد از ۲۵ سالگی شروع می‌شوند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص

اکثر زنان بدون کمک پزشک می‌توانند گرفتگی قاعدگی را تشخیص دهند. اگر درد شدید است، پزشک باید لگن و شکم را به‌طور کامل معاینه کند.
پزشک از بیمار درباره سابقه بیماری و انجام معاینه فیزیکی سؤال می‌پرسد که شامل ارزیابی اندازه و شکل مهبل (واژن)، دهانه رحم، رحم و تخمدان‌ها و احتمالاً معاینه لگن داخلی است.
اگر پزشکان مشکوک به مشکل اساسی باشند، ممکن است آن‌ها تست‌هایی را برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد قسمت شکم، رحم، مهبل و لوله‌های فالوپی تجویز کنند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اقداماتی که ممکن است خطر ابتلا به گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش دهند عبارت‌اند از:
خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها و محدود کردن مصرف چربی، کافئین، نمک و شیرینی
ورزش منظم